SEO staat voor “Search Engine Optimization” en is een verzamelterm voor alle activiteiten die gericht zijn op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website of webpagina in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines. Het doel van SEO is om de website of webpagina beter te laten scoren in de zoekresultaten, zodat deze gemakkelijker te vinden is door gebruikers die naar relevante zoektermen zoeken.
Er zijn verschillende manieren waarop SEO kan worden toegepast, zoals het optimaliseren van de inhoud van een website of webpagina voor bepaalde zoektermen, het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van een website of het verkrijgen van kwalitatief hoogwaardige links van andere websites naar de eigen website. Voor al deze doelen wordt SEO gebruikt.
Search engine optimization, oftewel SEO is nodig om vindbaar te worden in een zoekmachine. Je kunt online heel makkelijk je producten en diensten presenteren. Maar wanneer niemand op je website komt zal je niet makkelijk je doelen behalen. Zichtbaarheid is daarom super belangrijk. Maar voor wie wil je nu daadwerkelijk vindbaar zijn? Wat is je doel van SEO?
Om goed SEO te willen toepassen moet je weten wat je doel is met het inzetten van SEO. Klinkt logisch, maar vaak gaat het hier mis. Je kunt binnen no-time op verschillende zoekwoorden hoog in google komen. Maar levert het dan ook daadwerkelijk op wat je voor ogen hebt?
Wat doel heeft een zoekintentie?
Er bestaan verschillende soorten zoekintenties waarmee gebruikers naar informatie kunnen zoeken op het internet. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Navigatie: Gebruikers zoeken naar specifieke websites of webpagina’s om naar te navigeren.
- Informatie: Gebruikers zoeken naar informatie over een bepaald onderwerp of vraag.
- Transactie: Gebruikers zoeken naar producten of diensten om te kopen of te reserveren.
- Lokalisatie: Gebruikers zoeken naar informatie over een bepaalde locatie of adres.
- Monitoren: Gebruikers zoeken naar informatie om te volgen of op de hoogte te blijven van een bepaald onderwerp.
Het is belangrijk om de zoekintentie van gebruikers in acht te nemen bij het maken van een website of webpagina, omdat dit kan helpen om de juiste informatie te verschaffen en de gebruikerservaring te verbeteren. Als de zoekintentie van een gebruiker bijvoorbeeld informatie is, is het belangrijk om relevante en waardevolle informatie te verstrekken, terwijl het voor transacties belangrijk is om duidelijke informatie te verstrekken over hoe gebruikers producten of diensten kunnen kopen of reserveren.